Wybijanie się wpustów

Jednym z problemów, z którym często spotykają się nasi klienci, jest fakt wybijania się wpustów w połączeniu wpustowym. Poniżej przestawiamy krótką odpowiedź, dlaczego tak się dzieje i jakie działania powinniśmy wdrożyć, aby uniknąć tego typu sytuacji.

            W bardzo wielu precyzyjnych aplikacjach, przesuw liniowy zespołów realizuję się w oparciu o rozwiązania na listwie zębatej. Moment obrotowy jest przenoszony bezpośrednio z silnika, albo pośrednio z przekładni na listwę zębatą poprzez koło zębate (zębnik).  Najbardziej powszechnym rodzajem połączenia wału silnika lub przekładni z kołem zębatym jest połączenie wpustowe – pojedyncze. 

 

Co wpływa na trwałość połączenia wpustowego? 

 

Na trwałość powyższego połączenia w największym stopniu ma wpływ prawidłowy montaż koła zębatego na wałku przekładni oraz cykl w jakim pracuje maszyna.

Niepożądanym efektem nieprawidłowego montażu lub błędnego doboru rozwiązania, jest wybijanie się wpustów przez „wyrobienie”. 

Zmiana kształtu wpustu na skutek działających na niego sił zazwyczaj kończy się rozluźnieniem połączenia, co z kolei może powodować pogorszenie precyzji pozycjonowania, zniszczenie napędu lub innych zespołów i podzespołów maszyny, a w konsekwencji przestój wiążący się z poniesieniem dużych kosztów wynikających z braku możliwości produkcyjnych.

Na taką sytuację najbardziej narażone są aplikacje, w których występuje bardzo szybki i częsty przesuw z dużym przyspieszeniem w dwóch kierunkach oraz wysoki moment obrotowy.

 

Jakie połączenie lub rozwiązanie należy zastosować?

 

W maszynach przeznaczonych do dynamicznej pracy najlepszym sposobem uniknięcia problemów z działaniem aplikacji jest zastosowanie pewniejszego rozwiązania (połączenia).  

Jeśli szukamy bardziej pewnego połączenia niż połączenie wpustowe, w przypadku połączenia wał – koło zębate i które nie wpłynie w dużym stopniu na zmianę konstrukcji, idealne jest skorzystanie z połączenia wielowypustowego. Poprzez jego zastosowanie w połączeniu uzyskujemy:

  • lepsze dopasowanie łączonych elementów,
  • zwiększenie powierzchni styku koła zębatego z wałkiem przekładni lub silnika,
  • łatwiejszy montaż, 
  • zwiększenie osiągów oraz dłuższą żywotność. 

Apex Dynamics posiada w swojej ofercie rozwiązanie oparte na połączeniu wielowypustowym i zaleca jego stosowanie w precyzyjnych i dynamicznych aplikacjach . 

Innym rozwiązaniem może być zastosowanie silnika lub przekładni z flanszą wyjściową zamiast wału i użycie naszego koła zębatego tzw. Curvic plate. Więcej informacji znajduje się pod linkiem

 

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z wyborem konkretnego rozwiązania lub potrzebujesz pomocy w doborze podzespołów skontaktuj się z naszymi Inżynierami Sprzedaży i skorzystaj z ich wieloletniego doświadczenia.

37 lat doświadczenia
35 oddziałów na świecie
ponad 20700 zadowolonych klientów