Przekładnie planetarne dedykowane do współpracy z kołami pasowymi

Przekładnia pasowa jest jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań, dotyczących przeniesienia napędu. Jest ona powszechnie wykorzystywana do napędu stołów obrotowych, układów liniowych, czy wózków AGV. Jednym z minusów tego rozwiązania jest jednak trudność uzyskania dużych przełożeń, potrzebnych do zwiększania momentu obrotowego, przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowych wymiarów urządzenia. W tym przypadku możliwym rozwiązaniem tego problemu jest dodatkowe zastosowanie przekładni planetarnej.

 

Przekładnia planetarna i przekładania pasowa

 

Poprzez połączenie tych dwóch rodzajów przekładni, planetarnej i pasowej, jesteśmy w stanie zaoszczędzić przestrzeń, zarezerwowaną na układ napędowy, przy jednoczesnym zwiększeniu wypadkowego przełożenia w celu osiągnięcia wyższych momentów obrotowych. 

Pierwszym, a zarazem najprostszym i najtańszym rozwiązaniem na zintegrowanie wyżej wymienionych reduktorów, jest użycie przekładni planetarnej z wałkiem wyjściowym oraz zamontowanie czynnego koła pasowego bezpośrednio na wałku przekładni. Jednakże, taki montaż, może, nieść ze sobą pewne utrudnienia, które na etapie projektowym, powinny zostać rozwiązane. Pamiętajmy, że nasz układ musi sprostać takim wymaganiom jak duże prędkości układu w aplikacji, oraz duże zapotrzebowanie na moment. Powyższe założenia same w sobie zwiększają wymagania co do parametrów przy wyborze przekładni planetarnej. Dodatkowo mogą skutkować zwiększeniem kół pasowych oraz siły napięcia pasa, które są bezpośrednimi czynnikami wpływającymi na obciążenie łożysk wału wyjściowego przekładni. 

Dzieje się tak, ponieważ, na wale przekładni pojawia się siła radialna, która w przypadku odsunięcia jej od punktu centralnego łożyska (zastosowanie dłuższego/szerszego koła pasowego), zwiększa moment gnący. Dodatkowo wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału wyjściowego spada wytrzymałość łożyska oraz samego wału na tego typu obciążenia. 

 

Przykłady rozwiązań: 

 

  1. Zastosowanie przekładni planetarnej z wałem wyjściowym o podwyższonej wytrzymałości na obciążenia radialne. Jest to kompromis między kosztami napędu, a jego gabarytami.
     
  2. Zastosowanie specjalnych wersji przekładni planetarnych przeznaczonych do kół pasowych. Reduktory te mają charakterystyczną budowę, ponieważ nie posiadają wału wyjściowego. Zamiast tego, posiadają ruchomy korpus, na którym, poprzez otwory montażowe w czole przekładni, osadza się koło pasowe. Pozwala to na bezpieczne rozłożenie sił względem łożysk przekładni oraz bardzo kompaktową integrację, dotyczącą szczególnie objętości napędu(silnika i przekładni planetarnej). Takimi cechami charakteryzują się serie reduktorów planetarnych Apex Dynamics - PL/PLR oraz GL/GLS. Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie www.apexdyna.pl  w zakładce produkty

 

Zdjęcie 1. Przekładnie dedydykowane do kół prasowych Apex Dynamics Seria GL/GLS
 

Jeśli potrzebujesz pomocy przy wyborze rozwiązania do Twojej aplikacji, chciałbyś skonsultować swój projekt lub zasięgnąć informacji skontaktuj się z naszymi doradcami. 

 

____________________

Produkty: 

Przedkładne planetarne Seria GL/GLS

Przedkładnie planetarne Seria PL

Przedkladnie planetarne Seria PLR

37 lat doświadczenia
35 oddziałów na świecie
ponad 20700 zadowolonych klientów