Konstrukcja przekładni, czyli jak rozwiązać problem z miejscem na napęd w maszynie

Przekładnie dedykowane do dynamicznych i precyzyjnych aplikacji z silnikami serwo mają najczęściej postać przekładni planetarnej prostej, czyli cały napęd usytuowany jest w jednej osi. Jest to najprostsze i zarazem ekonomiczne rozwiązanie, ale nie zawsze możliwe z uwagi na konieczność wygospodarowania stosunkowo dużej przestrzeni na zespół napędowy (silnik + przekładnia) w jednej osi.

Rozwiązaniem tego problemu jest przekładnia kątowa, która poprzez zastosowanie przekładni zębatej stożkowej lub hipoidalnej zmienia kierunek usytuowania silnika o 90 stopni w stosunku do osi wału wyjściowego przekładni. Natomiast dzięki temu, że przekładnie APEX DYNAMICS mogą pracować w każdej pozycji, mamy możliwość skierowania silnika w dowolnym kierunku.

Aby zobrazować daną sytuację, czyli ile miejsca potrzebujemy na napęd, posłużymy się porównaniem na najczęściej stosowanym układzie napędowym - silnikiem ok. 1,0kW 3000rpm z przekładnią o przełożeniu i=10.

 

Figura 1 - konstrukacja prosta (ok. 280 mm)

 

 

Figura 2 - konstrukcja kątowa z przekładnią stożkową (ok. 165 mm)

 

Figura 3 - konstrukcja kątowa z przekładnią hipoidalną (ok. 110mm)

 

 

Całkowita długość napędu (silnik bez hamulca, długość liczona od powierzchni kołnierza mocującego przekładni) to w konstrukcji prostej (figura 1.) ok. 280mm, w konstrukcji kątowej z przekładnią stożkową (figura 2.) to ok. 165mm natomiast w konstrukcji kątowej z przekładnią hipoidalną (figura 3.) to ok. 110mm. Te wyniki jasno pokazują jak wiele przestrzeni możemy zyskać, jeśli skierujemy silnik pod kątem 90 stopni w dogodnym dla konstrukcji maszyny kierunku.

 

Przekładnie kątowe APEX DYNAMICS nie tylko umożliwiają zmianę kierunku usytuowania silnika, ale także, dają możliwość wykonania wału wyjściowego drążonego przelotowego pod wał zdawczy. Niejednokrotnie upraszcza to konstrukcję układu napędowego lub pozwala przekazywać symetrycznie napęd na dwa urządzenia z jednego silnika.

Taka opcja występuje w przekładniach z serii K oraz AT/ATB gdzie na stopniu wyjściowym jest przekładnia hipoidalna lub stożkowa.

 

Photo 1 Przekładnia serii K

 

Photo 2 Przekładnia serii ATB

 

 

Przekładnie APEX DYNAMICS dzięki zróżnicowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym pozwalają na optymalne usytuowanie napędu. Przekłada się to na uproszczenie konstrukcji układu napędowego oraz wygodniejszy dostęp do napędu, a więc korzystniejsze warunki jego serwisowania.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze odpowiedniej przekładni skonsultuj się z naszmi inżynierami. 

 

--------

Produkty: 

Przekładnia serii K

Przekładnia AT/ATB

 

 

 

37 lat doświadczenia
35 oddziałów na świecie
ponad 20700 zadowolonych klientów